دانلود فایل(بررسی تفسیر برخی آیات پیرامون نتایج اعمال انسان)

بررسی تفسیر برخی آیات پیرامون نتایج اعمال انسان|30013197|bornadfile|بررسی تفسیر برخی آیات پیرامون نتایج اعمال انسان
در حال حاظر فایل کامل و برتر با عنوان بررسی تفسیر برخی آیات پیرامون نتایج اعمال انسان آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.



تفسیر آیه ی 41 سوره ی روم



کتاب تفسیر نمونه ی آیت الله مکارم شیرازی جلد 16





«ظهر الفساد فی البحر و البر بما کسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون»



فساد در خشکی و در دریا به خاطر کار هایی که مردم انجام داده اند آشکار شده ، خدا می خواهد نتیجه ی بعضی از اعمال آنها را به آنها بچشاند شاید (به سوی حق ) باز گردند.



سر چشمه ی فساد ،اعمال خود مردم است!



در آیات گذشته ، سخن از شرک در میان بود و میدانیم ریشه ی اصلی تمام مقاسد فراموش کردن اصل توحید و روی آوردن به شرک است ، لذا در آیات مورد بحث نخست سخن از ظهور فساد در زمین به خاطراعمال مردم به میان آورده ، می گوید : « فساد در خشکی و دریا به خاطر کار هائی که مردم انجام داده اند اشکار شده » (ظهر الفساد فی البحر و البر بما کسبت ایدی الناس)



« خدا می خواهد عکس العمل کارهای مردم را به آنها نشان دهد و نتیجه ی بعضی از اعمالی را که انجام داده اند به آنها به چشاند ، شاید بیدار شوند ، و به سوی حق باز گردند»!( لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون ) آیه ی فوق معنی وسیع و گسترده ای را پیرامون ارتباط « فساد » و« گناه » با یکدیگر بیان می کند که نه مخصوص سرزمین مکه و حجاز است ، و نه عصر و زمان پیامبر(ع ) بلکه به اصطلاح از قبیل قضیه ی حقیقه است که پیوند « محمول » و« موضوع» را بیان می کند ، به عبارت دیگر هر جا فسادی ظاهر شود باز تاب اعمال مردم است ، و در ضمن یک هدف تربیتی دارد، تا مردم طعم تلخ نتیجه ی اعمالشان را بچشند ، شاید به خود بیایند.



بعضی می گویند : این آیه ناظر به آن قحطی و خشکسالی می باشد که به خاطر نفرین پیامبر(ع) دامان مشرکان مکه را گرفت ، باران قطع شد ، بیابانها خشکید و خشکیده تر شد ، و حتی استفاده از صید دریا (دریا احمر ) برای آنها مشکل گشت.



به فرض که این سخن از نظر تاریخی صحیح باشد تنها بیان یک مصداق است و معنی آیه را در مساله ارتباط فساد و گناه هرگز محدود نمی کند ، نه محدود به آن زمان و مکان و نه محدود به خشکسالی و کمبود باران.



از آنچه در بالا گفتیم به خوبی روشن می شود بسیاری از تفسیر های محدود و موضعی که از بعضی از مفسران ذیل این آیه نقل شده به هیچ وجه قابل قبول نیست ، مثل اینکه مراد از فساد در خشکیها ، قتل هابیل به دست قابیل است ، و منظور از فساد در دریا غصب کشتی ها در عصر موسی و خضر است.



یا اینکه منظورازفساد در دریا و صحرا زمام داران فاسدی هستند که همه ی این مناطق را به فساد می کشند.



البته ممکن است یکی از مصداق های فساد این چنین افراد بده باشند که بر اثر دنیا پرستی و مجامله و تن در دادن مردم به ذلت ، بر سر آنها مسلط می شوند اما مسلماَ تمام مفهوم این آیه این نیست.



جمعی از مفسران نیز در معنی « فساد بحر» به گفتگو نشسته اند :



بعضی گفته اند : بحر به معنی شهر هائی است که در کنار دریا است ، و بعضی گفته اند بحر به معنی مناطق حاصلخیز و پر باغ و زراعت است.



مطالب دیگر:
🔥پژوهش مديريت دانش🔥پژوهش مدیریت روستایی🔥پژوهش مدیریت ریسک اعتباری🔥پژوهش مدیریت زمان🔥پژوهش مدیریت زنجیره تأمین🔥پژوهش مدیریت زنجیره تامین و مدیریت ارتباط با مشتری🔥پکیج جدید استانداردهای حسابداری ایران ( بصورت پاورپوینت )🔥استانداردهای حسابداری ایران ( یکجا بصورت پاورپوینت )🔥پژوهش افسردگی و رویکردهای مختلف آن🔥پژوهش مدیریت زنجیره تامین🔥پژوهش تربیت دینی🔥پژوهش مدیریت سرمایه در گردش و عدم تقارن زمانی سود🔥پژوهش ابعاد پنج گانه شخصیت🔥پژوهش مدیریت سرمایه در گردش🔥پژوهش مدیریت سود و چسبندگی هزینه🔥پژوهش اختلالات خواب🔥پژوهش مدیریت سود🔥پژوهش مديريت سود و سياست هاي تقسيم سود🔥پژوهش مدیریت سودهای غیر منتظره🔥پژوهش مدیریت عملکرد🔥پژوهش سلامت روانی🔥پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر TQM🔥پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر🔥پژوهش مدیریت مشارکتی🔥پژوهش مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی