دانلود فایل(بررسی حسادت ازدیدگاه اسلام و آثار و درمان آن)

بررسی حسادت ازدیدگاه اسلام و آثار و درمان آن|30013205|bornadfile|بررسی حسادت ازدیدگاه اسلام و آثار و درمان آن
در حال حاظر فایل کامل و برتر با عنوان بررسی حسادت ازدیدگاه اسلام و آثار و درمان آن آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.







چكيده:



پروردگار متعال مى‏خواهد كه همه ما سرشار از نيرو و اشتياق باشيم و جسم، ذهن و روحى سالم داشته باشيم.بى‏ترديد، زندگى پر نشاط و با طراوت منظور پروردگار است و ذهنيت‏هاى نادرست، اين وضعيت مطلوب را برهم مى‏زند.يكى از ذهنيت‏هاى نامطلوب، «حسادت‏» است كه بايد علل و زمينه‏هاى رشد آن را در خانواده، جامعه و از همه مهم‏تر، در خود جست و جو كرد و با توجه به آثار نامطلوب جسمى و روانى كه در ما ايجاد مى‏كند، با به كارگيرى شيوه‏هاى اخلاقى و علمى، از بروز آن در خردسالى جلوگيرى كرده، در صورت شكل‏گيرى، با خشكاندن ريشه‏هاى آن در بزرگ‏سالى، خود را از دام اين هيجان نامطلوب رها سازيم.



مقدمه



«حسادت‏» (۱) واكنشى هيجانى است كه از قريب دو سالگى آغاز مى‏شود و با رشد كودك، ممكن است تا بزرگ‏سالى ادامه يابد و بر طبق الگوهاى مختلف فرهنگى، به صورت‏هاى متفاوتى جلوه‏گر شود.حسادت‏دركودك، پاسخى طبيعى‏است‏به محرك‏هاوهنگامى ايجاد مى‏شود كه به اعتقاد وى، عاطفه يا محبتى را از دست داده باشد.در الگوى حسادت، غالبا نوعى ترس نيز وجود دارد; زيرا حسود احساس مى‏كند كه ديگرى عاطفه شخص مورد علاقه او را نسبت‏به وى به خطر انداخته است و يا مقامى را كه او انتظار رسيدن به آن را داشته، ديگرى احراز كرده است.بنابراين، موقعيتى كه حسادت را برمى‏انگيزد، غالبا يك موقعيت اجتماعى است. (۲)



كودكان در ابتدا، از احساسات درونى خويش (حسادت) و علل پيدايش و پيامدهاى آن در رفتار خود، آگاهى زيادى ندارند و نمى‏دانند كه چرا رفتارهاى آنان تغيير كرده است.به عبارت ديگر، رفتارهاى آزار دهنده كودك حسود تا حد زيادى ناآگاهانه يا نيمه آگاهانه است، ولى با رشد عقلى بيش‏تر و نزديك شدن به دوران بلوغ و نوجوانى و جوانى و پس از آن تا بزرگ‏سالى و به دست آوردن تجربه‏هاى درونى و بيرونى درباره علل و انگيزه‏هاى رفتار حسادت‏آميز خود، اين‏گونه رفتارها بيش‏تر آگاهانه مى‏شود و به همين دليل، ازنظراسلام رفتارهاى حسادت‏آميز، پس از بلوغ مورد تكليف قرار مى‏گيرد و فرد وظيفه دارد به گونه‏اى آن‏ها را مهار كند.



زمينه‏هاى رشد حسادت



منشا محرك‏هاى حسادت را بايد در موقعيت‏ها، شرايط خاص محيطى و روابط اجتماعى وبه‏خصوص دروجود اشخاص جست و جو كرد.بدين‏روى، در اين‏جا به برخى از آن‏ها اشاره مى‏شود:



الف شرايط خانواده و تفاوت‏هاى فردى



رقابت و هم‏چشمى يكى از فرزندان نسبت‏به ساير خواهران و برادران، كه گاه «رقابت هم‏شيرها» (۳) ناميده مى‏شود، يكى از زمينه‏هاى مساعد و عمده رشد حسادت در كودكان است و والدين آن را طبيعى و تقريبا غير قابل اجتناب مى‏دانند. (۴) با توجه به چنين شرايطى، مى‏توان گفت:



۱.اولين فرزند نسبت‏به كودكان بعدى حسادت بيش‏ترى از خود نشان مى‏دهد; زيرا او مدت‏ها تمام محبت و مواظبت پدر و مادر را به خود اختصاص داده بود.ولى با تولد فرزند دوم، اين فرصت از او گرفته مى‏شود و همين موجب تحريك حسادت او سبت‏به او مى‏گردد.



۲.در ميان كودكانى كه تفاوت سنى آنان بين ۱۸ ۴۲ ماه است، بيش از ساير كودكان زمينه حسادت وجود دارد.بچه خردسال به هر مزيتى كه طفل بزرگ از آن برخوردار است، حسادت مى‏ورزد و بچه بزرگ‏تر از محبت و مواظبتى كه به بچه كوچك‏تر مى‏شود بدش مى‏آيد.



۳.در خانواده‏هاى ۲ يا ۳ فرزندى، بيش از خانواده‏هاى پرجمعيت‏حسادت وجود دارد.



۴.والدينى كه به فرزندان خود توجه افراطى دارند و شديدا نگران و مواظب آن‏ها هستند، بيش از والدينى كه به كودكان خود توجه كم‏ترى دارند با مشكل حسادت كودكان‏شان روبه‏رو هستند; زيرا اين والدين براى پيشرفت فرزندان خود قوانين معينى وضع كرده‏اند و وقتى كه اطفال نتوانند خود را با آن منطبق سازند، مورد سرزنش پدر و مادر قرار مى‏گيرند.اين فرزندان بيش‏تر اوقات با كودكانى كه پيش‏تر رفته‏اند مقايسه مى‏شوند و اين موجب برانگيخته شدن حسادت نسبت‏به ديگر كودكان مى‏شود.



۵.در محيطهاى خانوادگى، كه مادران شيوه منظم و ثابتى در تربيت كودك خود ندارند و برخوردشان بى‏ثبات و متغير است، بيش از ساير خانواده‏ها، رفتارهاى حسادت‏آميز مشاهده مى‏شود.



۶.در دختران بيش از پسران حسادت ديده مى‏شود (۵) و از هر سه بچه حسود دوتايشان دخترند. (۶)



مطالب دیگر:
📗پاورپوینت آموزش و پروش قارچ خوراکی📗پاور پوینت روابط آب، خاک و گیاه📗پاورپوینت پمپ های هیدرولیک📗پاورپوینت فیدر📗پاورپوینت بررسی گیاهان📗پاورپوینت گل و گیاهان دارویی📗پاورپوینت گیاه شناسی📗سورس برنامه دیکشنری با استفاده از لیست پیوندی و مبحث کلاسها📗سورس برنامه کتابخانه با ++C (مبحث شی گرایی)📗سورس برنامه سیستم بانک با ++C (مبحث شی گرایی + کلاسهای مشتق)📗پاورپوینت گیاهان زینتی📗سورس برنامه سیستم آموزشگاه کانون قلم چی + داکیومنت📗سورس برنامه ضرب دو ماتریس n x n📗سورس برنامه پیاده سازی صف با استفاده از لیست پیوندی📗سورس برنامه پیاده سازی پشته با استفاده از لیست پیوندی📗سورس برنامه پیاده سازی 2 پشته در یک آرایه به زبان C++📗سورس برنامه محاسبه اشتراک دو مجموعه لیست به زبان C++📗سورس برنامه معکوس کردن لیست پیوندی با استفاده از دو الگوریتم متفاوت📗سورس برنامه پیاده سازی ليست پيوندي با استفاده از كلاسها📗سورس برنامه پیاده سازی ليست پيوندي به زبان C++📗سورس برنامه پیاده سازي صف به كمك آرايه ها و كلاسها به زبان C++📗سورس برنامه پیاده سازي پشته به كمك آرايه ها به زبان C++📗پروژه طراحي مدار واحد كنترل (CU) با مكس پلاس (MaxPlus)📗سورس برنامه ارزیابی عبارات محاسباتی به زبان ويژوال بيسيك (VB)📗پاورپوینت طرح توجیهی قالب های فلزی به روش ماشین کاری